Hvis man skal have formidlet noget ud, er der rigtig mange som vælger at benytte sig af en pressemeddelse. Man bruger en pressemeddelse både til, når man skal kommunikere noget negativt, men også hvis man skal have noget positivt kommunikeret ud. Det er ikke så meget, hvad det er for et budskab, man skal have ud, som er afgørende for, om det er en god pressemeddelse. Det er derimod den måde hvorpå ens pressemeddelse er sat sammen. Der er nemlig nogle helt gængse regler, som man bør følge, hvis man ønsker at opleve succes med sin pressemeddelse. Og da mange ikke selv besidder denne viden, vælger de i de fleste tilfælde at benytte sig af et professionelt kommunikationsbureau. Et kommunikationsbureau vil også have styr på, hvad for nogle ting, der gør sig godt, og hvilke virkemidler man måske skal gå uden om, for ikke at ende i en fiasko.
Hvis man vil selv
Men der er også rigtig mange, som vælge at gå uden om et kommunikationsbureau og lave deres pressemeddelse selv. Hvis man vælger en sådan løsning, så er anbefales det dog, at man har taget et eller andet form for PR-kursus. Fordi der vil være en masse ting, som man bliver nødt til at kende til, for at man kan få succes med sin pressemeddelse. Bare sådan nogle enkle ting, som et fedt sitemap, eller at vælge hvilket medie ens meddelse skal bringes i, kan være en svær med afgørende beslutning. Det er klart, at der er et publikum til alle de forskellige medier. Og vælger man det forkerte, kan man ende i en slem fiasko.